Könyvhét 2021
Móra Kiadó
újdonságai
Mélytengeri Mentőcsapat
Kőszeghy Elemér
A magyarországi ötvösjegyek...
Osvát Ernő
Aforizmák
Móra Kiadó <br> újdonságai Mélytengeri Mentőcsapat Kőszeghy Elemér<br>A magyarországi ötvösjegyek... Osvát Ernő <br> Aforizmák
Könyvhét folyóirat

A nő, aki visszaadta a női test szabadságát – Henry Gidel Coco Chanel című kötetéről

Vincze Dóra - 2021.02.18.

Ki ne hallott volna már Coco Chanelről? Kis fekete ruha, Chanel No. 5, gyöngysor, kosztüm és az ikonikusan egybefonódó C-k jutnak az eszünkbe, mikor meghalljuk a nevét. Hosszú évek után adta ki újra az Európa kiadó Henry Gidel életrajzát az idén 50 éve elhunyt divattervező-üzletasszonyról, kinek életműve halhatatlan.

De tudjuk-e ki is volt valójában Coco, eredetileg Gabrielle, akinek újszerű és meghökkentő darabjai először Franciaországot, majd az egész világot ismeghódították? Azt, hogy hová tartott mind tudjuk, de hogy honnan jött, az kevésbé ismert.

Henry Gidel könyve nem Coco születésénél kezdődik, hanem röviden bemutatja nagyapja és apja életét is, hogy jobban kontextusba kerüljön, hova és kik közé született Gabrielle. Képet kapunk gyermekkoráról, a sorozatos költözésekről, amit többek között apja nyughatatlan természetének, és vándorárus foglalkozásának köszönhet. Elkísérjük Cocot az apácák által vezetett árvaházba, ahová apja beadja, mert felesége halála után már nem fűlik a foga a gyerekneveléshez. Megismerjük Coco magányát és elhagyatottságát, majd tovább utazunk vele, ahogy Mulinsban varrónő lesz, énekesi karrierbe kezd, ismeretségeket köt, ahol végre függetlenedhet és elkezdheti a maga útját járni.

“ - Azt hittem játékszert adok neked, de a szabadságot adtam...

(...)

-   Akkor fogom tudni, hogy igazán szeretlek-e, mikor nem lesz szükségem rád.”

A luxussal először Étienne barátjának pártfogásában találkozik, aki magához veszi birtokára. Coco itt ébred rá, hogy valódi függetlenségre egyetlen módon tehet szert: meg kell gazdagodnia saját erejéből, ennek kulcsa pedig a munka. Gazdag barátai és szeretői pártfogásával először kalapszalont nyit, majd szépen lassan a ruhatervezésbe is belefog. Cocónak minden adottsága megvan ahhoz, hogy sikerre vigye terveit. Büszkesége, rettentő szorgalma és munkabírása valamint céltudatossága elengedhetetlen, hogy érvenyesüljön a piacon. De ami még talán ennél is fontosabb, Coco új és egyedi hangot visz a divatba. Az addigi divat szoros és kényelmetlen fűzőkbe, sokméternyi nehéz anyagba csomagolja a nőket, gazdag díszítéssel és tortányi kalapokkal aggatja őket tele. Ezzel ellentétben Coco letisztult, egyszerű és minimalista kalapokat és ruhákat tervez, amik lélegezni és mozogni engedik a viselőjüket. Szokatlan helyekről inspirálódik: lovászfiúk öltözéke és férfiruhák ihletik meg, és mindenkelőtt a saját teste.  Mint ahogy a korstílusok váltakozásában is egy ellentétekre épülő mintázat rajzolódik ki, a barokk díszítettségét a renenszánsz letisztultsága, a romantika álmodozását a realizmus földhözragadtsága váltja fel, úgy reagál Coco is a kor divatjára és kezdi megteremteni az erre adott választ, ami szükségszerűen az ellentettjéből táplálkozik.

”Mindenhez, amit kitalál vagy megújít a divat világában, lénye legmélyéből meríti az ihletet, gyökereiből, múltjából és főként a fizikai alkatából...”

Az üzlet fellendül és különösen magas szárnyalásba kezd az I. Világháború alatt, mikor a kor igényei találkoznak Coco divatfelfogásával. A nőknek egyre több feladattal kell megküzdeniük, ápolónőnek állnak, frontra ment férjük munkáját veszik át, mindezekben a szerepekben nem működnek a nehéz és szoros ruhadarbok, Coco kreációi azonban igen. Ráadásul a nő gyorsan és remek érzékkel reagál a világ szükségleteire. A folyamatos éjszakai bombázásokra válaszul pizsamát tervez a nőknek, amikben könnyedén az óvóhelyekre menekülhetnek, mégis jól öltözöttek maradhatnak.

”-No de ilyesmi még sose volt! – dadogja Ernest Beaux, akit elképeszt ez a merészség.

-Hát ez az – vág vissza Coco, aki imád szakítani a megszokással –, legalább más lesz, mint a többi.”

A háború után is folytatódik a Chanel birodalom építése. Coco parfümgyártásba kezd, megszületik az akkor forradalmi, mára legendás Chanel nr. 5. A ’20-as évektől Coco művészekkel veszi körbe magát, elvegyül a festők, írók, táncosok, színházi rendezők világában és mecénássá is válik, nemcsak színdarabokhoz ad pénzt, hanem írókat, költőket és zeneszerzőket is támogat változatos módokon. Igazán sokoldalú személyiség volt, nemcsak divattervező és üzletasszony, hanem a művészetek barátja, színházi jelmeztervező is, akit Hollywoodba is átcsábítanak. Valamint arról sem feledkezzünk meg, hogy a II. világháború alatt közvetíteni próbált egy lehetséges béke megteremtésében. Erről az akciójáról és az életében szerepet játszó férfiakról, mint a Westminsteri herceg, is bőven olvashatunk Gidel könyvében.

A könyv igazán alapos munka, amiből részletesen megismerhetjük Gabrielle személyiségét, céljait és tetteinek mozgatórugóit. Gidel nem kerekít romantikus regényt Coco életéből, hanem igyekszik a tények talaján maradva igényes leírást adni mind magáról Cocóról, a körülötte élőkről (az életében nagyobb szerepet játszó emberekről is mindig kapunk egy hosszabb-rövidebb összefoglalót) és azokról a helyekről, ahol Coco élt. Olyan érzése lehet az olvasónak, mintha Gidel különösen fontosnak érezné aprólékosan leírni a kastályokat, villákat és lakásokat, amikben Coco megfordult, vagy éppen maga tervezett és rendezett be, mivel ezek a terek (az általa tervezett ruhák mellett természetesen) kiterjesztései és méltó tükrei a nő személyiségének és életelveinek.

A II. világháború kezdetén Coco bezáratta üzletét és hosszú-hosszú évekig nem is készített egyetlen ruhát sem. Majd a tétlenkedésbe belefáradva és felháborodásában, hogy a Christian Dior fémjelezte „new look” visszahozza mindazt a túldíszítettséget és nehézkességet, ami ellen ő egész életében küzdött, ismét munkához lát és új kollekciót készít. Annyi év után másodszorra is sikerre viszi a Chanelt és ezután élete végéig aktív marad.

„Visszaadtam a női test szabadságát – mondja majd Gabrielle. – Ez a test izzadt a díszes ruhákban, a csipkék, fűzők, fehérneműk, váll- és egyéb tömések alatt.”

Ez alkalommal is ugyanazt a visszafogott, egyszerű eleganciát képviseli, mint karrierjének korábbi szakaszaiban. Sokat köszönhetünk Chanelnek, aki oly sok más divattervezővel ellentétben sosem felejtette el, hogy a ruhákban nők vannak.

Vincze Dóra

Henry Gidel: Coco Chanel
Európa Könyvkiadó, 429 oldal, 4299 Ft

Ajánló tartalma:

Új kód kérése

Rovat további hírei:
Hozzászólás szövege:
Felhasználói név*:
E-mail*:



Könyvhét 2021/1. szám címlapjaÉlet és Irodalom AlapítványKőszeghyA Mélytengeri Mentőcsapat és az Utolsó Magányos SzörnyCsibi tűzoltó leszmacskarácsonyMMA
Belépés