ProsperoD
disztribúciós könyvterjesztés
Mélytengeri Mentőcsapat
Ben és Holly
apró királysága
Külföldi könyvek
webshopja
ProsperoD<br>disztribúciós könyvterjesztés Mélytengeri Mentőcsapat Ben és Holly <br> apró királysága Külföldi könyvek <br> webshopja
Könyvhét folyóirat

Egy nyugati modell Magyarországon – Janzer Frigyessel, a Prospero Disztribúció vezetőjével beszélgettünk

Könyvhét - 2018.07.04.

A ProsperoD (www.prosperod.hu) hét éve indult, és a nagy nyugat-európai könyvpiacok mintáját követve egy ún. disztribúciós modellt valósított meg Magyarországon.

Könyvhét: Régen beszéltünk egymással, és nekem úgy tűnt, az elmúlt években csönd volt a Prospero Disztribúció körül.

Janzer Frigyes: Valóban, az elmúlt hét év nagy része csöndesebb volt. Nyilván részben azért, mert a közvélemény a botrányokra jobban figyel, mi pedig nyugodtan, problémák nélkül tevékenykedtünk. A viszonylagos csönd oka az is, hogy a ProsperoD lassan építkezett az elmúlt években. Mostanra több mint 30 kiadónk könyvét szolgáljuk ki 100-nál jóval több viszonteladónak, kicsiknek és a piacon meghatározó nagyoknak is. A működésünk első éveiben a nagyok felé korlátozottabb volt a tevékenységünk, ez akkoriban korlátozta is az újonnan belépő kiadók számát.

KH: Kicsit nehéz megérteni, mit jelent a disztribúció a könyvkereskedelemben. Mondana erről néhány szót?

JF: Ha a legegyszerűbben akarom megfogalmazni, azt mondom, a disztribútor sok kiadó közös kereskedelmi ügyfélszolgálata, raktára, online áruháza és egyéb szoftveres háttere, pénzügye. Tehát olyan ez, mintha ez a 30 kiadó, vagy talán egy idő múlva 40-50 kiadó, egy igazán nagy kiadó lenne kereskedelmi szempontból. A disztribúciós feladatok egyszerűen ki vannak szervezve egy hatékonyabban működő egységbe, ami mi vagyunk. Gyorsabb, olcsóbb, hatékonyabb így a működés. Közben sok dologban azért megmarad a kiadó döntési lehetősége, akár az egyes viszonteladóknak adandó árrésekben is.

KH: Mi az, amit nem végez el egy kiadó helyett a disztribútor?

JF: Nem szól bele, milyen könyvet adjanak ki, legfeljebb a másik üzletágunkból adódóan (prospero.hu) ötleteket tudunk adni külföldi könyvek tekintetében, ha van erre igény. Ezen kívül korlátozottan végzünk el marketing feladatokat. Elsősorban a viszonteladók felé marketingezünk, van például heti hírlevelünk, és ebben ismertetjük velük az újdonságokat és egyéb, a profiljukba vágó könyveket ajánlunk nekik. Egyébként elképzelhető a disztribúció egy olyan formája is, amikor a kiadókkal együtt a marketing egyéb elemeiben is erőteljesen részt vesz a disztribútor, de itt még nem tartunk.

KH: A kis kiadók folyamatosan küzdenek az életben maradásért, a nagyokkal való versenyt sokszor nem bírják. Ebben a küzdelemben tud segíteni a disztribútor?

JF: Igen. A disztribúció klasszikus formájában, tehát mondjuk Nagy-Britanniában, Németországban vagy Franciaországban nem nagyon van ilyen funkciója, mert sokkal egészségesebb a piac, nem kell megvédeni a kiadókat. Nálunk viszont van szerepe annak, ki milyen nagy, és együtt nagyobbak vagyunk. Ki lehet alakítani egy korrekt, egyenlő viszonyt a nagyokkal, és ebben segít a disztribútor mérete. Fontosabbak ennél viszont a méretből fakadó logisztikai, költségben és hatékonyságban mérhető előnyök. Az sem mellékes, hogy a disztribúciós működésnek és szigornak köszönhetően a viszonteladók meglehetősen pontosan fizetnek.

KH: Mi a legfőbb akadálya a disztribúció hazai elterjedésének?

JF: Hogy miért nem indult több disztribúciós vállalkozás, annak talán az az oka, hogy egyrészt nem ismerik, másrészt elég nehéz terület ez, így például speciális szoftvereket kell kifejleszteni, amit nem kapni sehol. Mivel a Prospero másik üzletága több mint 20 éve külföldi könyvekkel dolgozik, azaz a külföldi piacot eleve elég jól ismerjük, könnyű volt átlátnunk, hogy mik ennek az üzleti modellnek az előnyei. De nagyobb akadálya a terjedésnek a kiadói oldalon tapasztalható bizalmatlanság, aminek természetesen sok negatív tapasztalat az alapja. A viszonylag új dolgok általában úgy terjednek, hogy egy ideig lassú a változás, aztán evidensé válnak az előnyök és felgyorsul az egész. Gondoljon csak arra, tíz éve hány vietnámi étterem volt Budapesten! Nem sok: akkoriban csak kínai éttermeket láttunk minden sarkon. Mostanra egymást érik a vietnámi éttermek, hiszen megismerték az emberek ezt a fajta konyhát. Ha egy küszöböt áttör a disztribúció, akkor ugyanez a tendencia várható. Azt persze nem gondolom, hogy sok disztribútor lesz, de azt igen, hogy a független kiadók nagy része így fog terjeszteni.

KH: Mit tehetnek önök, hogy nagyobb legyen a bizalom?

JF: Két dolgot. Egyrészt időt adunk, időt adtunk már idáig is a ProsperoD-nek, hogy bizonyítson a piacnak. Szerintem hét év sok idő, mostanra látható, hogy ez nem valami elillanó kis ötletecske volt. Mostanra eljött az ideje a komolyabb mértékű növekedésnek, ezért, és ez a második dolog, amivel elősegítjük a bizalom növekedését, idén indítunk egy nagyobb kampányt, amelynek keretében csatlakozásra biztatjuk a független kiadókat, és próbaidőt, nagyon gyors és költségmentes belépési és kiszállási lehetőséget biztosítunk. Természetesen azt gondoljuk, hogyha valaki úgy kerül be a disztribúcióba, hogy érti annak lényegét, akkor marad is, ahogy sok kiadónk a kezdetek óta velünk tart, és eszük ágában sincsen elhagyni minket.

KH: Ha egyetlen előnyt kellene megemlítenie a disztribúcióról, mi lenne az?

JF: Ha csak egy dolgot említhetek, akkor nem is közvetlenül a kiadó oldaláról mondanék egyet. A legfontosabb, hogy egy viszonteladó, különösen egy kis független viszonteladó szemszögéből ez a leggyorsabb, legkényelmesebb, legvonzóbb kiszolgálási forma. Persze ami a boltoknak jó, az jó a kiadónak is, így körbeértünk, ez minden szereplőnek előnyös.

Könyvhét

Ajánló tartalma:

Új kód kérése

Hozzászólás szövege:
Felhasználói név*:
E-mail*:



Könyvhét 2018/3.ÉS Páratlan oldalA Mélytengeri Mentőcsapat és a Mogorva HalA Mélytengeri Mentőcsapat és az Utolsó Magányos SzörnyKarácsonyi kalandHolly elveszett varázspálcájaRőtszakáll, a koboldkalózA királylány álmamacskarácsony
Belépés